14 januari 2015

Egen musli, som är både nyttig och god.

Den här muslin går supersnabbt att göra, men du måste passa den hela tiden annars bränns det lätt.
Jag har gjort det så många gånger, men det hjälper inte, idag brände jag en hel plåt...det luktade inte så gott....nu har jag vädrat och haft fläkten på i två timmar. Men jag har även hunnit göra en till plåt, den blev perfekt. 


Här kommer receptet:

2 1/2 dl fiberhavregryn
1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
1 dl hackade hasselnötter
1/2 dl linfrön
1/2 dl rapsolja
1/2 dl cocos
1/2 dl kokande vatten och ev ringla lite sirap.
Jag brukar även pudra över lite kanel....mmm så gott.
Vill man kan man sedan klippa ner torkad frukt i muslin...men då blir det inte lika nyttigt!
Blanda ordentligt häll ut på en plåt med bakplåtspapper.
Ställ den längst ner i ugnen på 200 grader i tio till femton minuter, kolla då o då och rör om.
Ät och njut med gott samvete.


Inga kommentarer: